We gebruiken cookies om te kijken of je ons leuk vindt. Voor de rest laten we je gerust. Echt waar.

We beloven het.

Design- en gebruikersonderzoek

Design Research

Een sterk design is er één dat in de eerste plaats het probleem van je gebruikers oplost. Het functionele aspect staat dus voorop, de rest volgt daaruit. Een leuke vormgeving en mooie extra's zijn dus mooi meegenomen.

Hoe laat je jouw design ook effectief inspelen op de verwachtingen van jouw doelpubliek? Dankzij een doorgedreven onderzoek met focus op je eindgebruikers. Of zoals de meer technische naam klinkt: UX- of design research.

Design research, een onmisbare eerste stap in design thinking

Jouw gebruikers hebben hun eigen noden, voorkeuren, wensen en verwachtingen. Het is jouw taak om daarop in te spelen. Design thinking is een populaire methodologie om dit te doen. Tijdens een design thinking-traject focus je je op de noden van je doelgroep en los je hun problemen op.

Je merkt het misschien al: design research is een onmisbare eerste stap in deze aanpak. Een goed onderzoek vormt de basis van jouw uiteindelijke oplossing. Tijdens een design research-traject beantwoord je de vragen van een bekende reporter:

  • Wie zijn ze? Eerst en vooral geef ik jouw doelgroepen een concretere naam. Ik ga op zoek naar wie echt gebaat is bij jouw oplossing.
  • Wat doen ze? Waarmee is je eindgebruiker bezig? Waar kan je hem of haar terugvinden?
  • Wat drijft hen? Waarom hebben je doelgroepen jouw oplossing nodig? Welke problemen komen ze geregeld tegen? Welke gevoelens gaan daarbij gepaard?


Ik hanteer een stapsgewijze aanpak om op deze vragen een gefundeerd antwoord te vinden.

Leer je eindgebruikers en hun gedrag kennen

Tijd om de Sherlock Holmes in mezelf los te laten! Tijdens een eerste gebruikersonderzoek breng ik de demografische gegevens, interesses en gedrag van jouw doelgroepen in kaart. Dankzij deze eerste analyse van je eindgebruikers weet ik wat ik nog niet weet en wat ik dus verder moet onderzoeken.

Wanneer ik weet wie jouw oplossing zal gebruiken, verdiep ik me in de bezigheden van jouw doelpubliek. Waar zijn je gebruikers mee bezig? Wat doen ze wanneer? Waar lopen ze vandaag de dag op vast? Het antwoord hierop vind ik terug in data-analyses, marktonderzoeken, heatmaps, …

Zijn er belangrijke vragen onbeantwoord gebleven tijdens dit onderdeel van mijn design research? Dan ga ik hier dieper op in tijdens de volgende fase.

Gebruikers Interview

Hou je doelgroepen in de gaten

Als data king is, zijn nuances vast en zeker de queen. Ik ga dus altijd op zoek naar de mensen achter deze data, schaaf mijn kijk op de zaken bij en vergaar nieuwe inzichten.

Hiervoor organiseer ik interviews met jouw doelgroepen. Die vinden meestal plaats in hun vertrouwde omgeving, waar ze zich het meest op hun gemak voelen. Ieder interview vergt een andere techniek. Het ene gebeurt ter plaatse, het andere via WhatsApp. Ik volg jouw gebruikers zelfs één of meerdere dagen tijdens hun dagelijkse bezigheden.

Het resultaat is wél altijd hetzelfde: ik leer steeds meer over wat hen bezighoudt, frustreert of gelukkig maakt. Onmisbaar tijdens design research!

Conclusies visualiseren en verwoorden

Het volledige succes van je design thinking-traject hangt af van je design research. Daarom giet ik de resultaten van dit onderzoek in begrijpbare modellen (zoals persona’s, customer journeys) of slides die je kan delen met je team en management. Zo creëer je een stevig draagvlak en zorg je ervoor dat alle neuzen in dezelfde richting staan.

Bijvoorbeeld:

Usability testing na de uitwerking

Uitgebreid onderzoek vooraleer je begint te designen is essentieel. Een ander onmisbaar aspect van een design thinking-strategie is usability testing. Tijdens zo’n tests wordt het prototype van jouw oplossing gevalideerd door de doelgroepen. Noem het gerust een eerste reality check, die onmisbaar is voor de volgende iteratie!

Hulp nodig?

Wil jij je gebruikers beter leren kennen? Dan stel ik voor dat we in de eerste plaats elkaar beter leren kennen. Kies alvast één van mijn favoriete koffieadresjes en geef me een seintje, dan schiet ik te hulp!