We gebruiken cookies om te kijken of je ons leuk vindt. Voor de rest laten we je gerust. Echt waar.

We beloven het.

Hannes en Klaar Traveljam Start

Zo bepaalden we het toerisme van de toekomst

Tijdens het voorjaar van 2019 sloegen Kunststeden Vlaanderen, visit.brussels en Mrs. & Mr. de handen in elkaar. We gingen met z’n allen op zoek naar de toekomst van toerisme, en schakelden daarvoor de hulp in van enkele creatieve en gemotiveerde reizigers. Zij werden tijdens Traveljam uitgedaagd om dat toekomstbeeld mee te schetsen.

Wat is Traveljam?

First things first: wat is Traveljam? Het is een eendaagse hackathon waarbij we allerlei toekomstscenario’s van het concept ‘toerisme’ creëerden. Tijdens dit evenement werden de deelnemers uitgedaagd om een citytrip anno 2050 uit te schetsen.

Natuurlijk zat er veel meer achter deze hackathon dan enkel de leuke of interessante toekomstperspectieven. De initiatiefnemers waren namelijk op zoek naar de denkwijzen, methodieken en problemen hierachter. Ze wilden ontdekken waar citytrippers naar op zoek zijn en eventueel enkele concepten toepassen.

Klaar aan het woord

Van kick-off tot aftermovie

Tijdens deze hackathon kregen we heel wat interessante output. We konden daarvoor rekenen op een gemotiveerde groep toeristen die met nieuwe ideeën op de proppen kwam, ze in een concept goot en het beste van zichzelf gaf tijdens de presentaties.

Natuurlijk komt dat resultaat niet vanzelf tot stand. We begonnen immers al in december met de organisatie van Traveljam. Dat proces werd opgedeeld in verschillende fases:

  • Eerst en vooral begonnen we aan een voortraject. We zorgden ervoor dat de vraagstelling helder en gericht was, leerden we de situatie beter kennen en namen we enkele uitgebreide onderzoeken door. Op basis daarvan werkten we verschillende voorstellen uit, die gecheckt werden met de kunststeden.
  • Daarna begon de volledige organisatie van Traveljam, die doorliep tot het evenement zelf.
  • Na de hackathon startte de na-communicatie, de creatie van de aftermovie en het afsluiten van het project

Een unieke samenwerking

We mogen dus gerust stellen dat dit een unieke samenwerking was. De initiatiefnemers van dit project waren visit.brussels & Kunststeden Vlaanderen, waartoe Antwerpen, Brugge, Gent, Leuven en Mechelen behoren. Wij werkten samen met één team dat voor het onthaal in 6 steden werkt.

Traveljam-31

Elke persoon in het team heeft een verschillende stedelijke en toeristische context, die we nu moesten samenbrengen. Daarom planden we geregeld calls in, hielden we wekelijkse statusmeetings en maakten we oplijstingen van to-do’s. We koppelden daarnaast ook geregeld terug naar Kunststeden Vlaanderen & visit.brussels. Zo kregen we op regelmatige tijdstippen feedback en bleven alle neuzen in dezelfde richting wijzen.

Alle sterktes ingeschakeld

Tijdens deze intense samenwerking konden we onze gecombineerde sterktes ten volle uitspelen. Hannes hield zich voornamelijk bezig met het creatieve. Zo zorgde hij onder andere voor een goed concept, juiste vraagstelling, creatieve uitdagingen, ervaren coaches, communicatie, dagindeling, inkleding, …

Mrs. Marinka nam de praktische kant op zich en zorgde voor een glasheldere communicatie. Daarnaast volgde ze inschrijvingen op, regelde ze de juiste locatie, communiceerde ze met partners, scholen, deelnemers, reisorganisaties, … En last but not least: de algemene projectopvolging om de deadline te halen.

Traveljam-18


Een hele uitdaging, zeker wanneer je weet dat gratis hackathons moeten rekenen op een deelnemers-dropout van ongeveer 50%. We moesten dan ook constant op zoek naar oplossingen om dat op te vangen, extra organisaties in te schakelen en de social drive te verhogen.

Een productieve dag

Het resultaat mag er zijn: Traveljam was een intense, maar bijzonder waardevolle hackathon. Er kwamen verschillende sterke en goede ideeën naar boven, deelnemers speelden in op elkaar, en sommige kleinere concepten kwamen zelfs in aanmerking tot een vervolgtraject. 

En de kunststeden? Die kreeg heel wat nieuwe inzichten over toerisme, om zich daadwerkelijk voor te bereiden op de toerist van 2050.

Traveljam-15