We gebruiken cookies om te kijken of je ons leuk vindt. Voor de rest laten we je gerust. Echt waar.

We beloven het.

Crisismanagement

Crisis Management

Niets staat jouw digitaal project in de weg. De kwaliteit zit goed, je team is gemotiveerd, de deadline is in zicht… en plots loopt het toch fout. Er ontstaat een crisis (denk maar aan een technisch issue of planningsprobleem), waardoor het project en de outcome in het gedrang komen. Of misschien nog erger: waardoor de werking van de afdeling niet meer optimaal loopt. Op zo’n moment heb je iemand nodig die meekijkt naar de oorzaak van de crisis én ze ook kan oplossen: een freelance crisismanager.

Waarom een freelance crisismanager inschakelen?

Er zijn talloze redenen om op een crisismanager te rekenen. Enerzijds kan je deze inschakelen om een bepaald probleem op te lossen. Maar wist je dat een crisismanager een issue ook kan inschatten en voorkomen? (En zoals je weet is dat beter dan genezen!)

Ik maak mogelijke crisissen en problemen controleerbaar door ze tijdig te zien, en zorg voor oplossingen op basis van:

Timings

‘Timing’ en ‘Deadlines’ staan op nummer één in de crisisranglijst. Ik wil dus eerst zicht krijgen op alle deadlines - groot of klein, detail of milestone - die eraan zitten te komen. Op basis daarvan bekijk ik de haalbaarheid en zorg ik voor een planning met maximale efficiëntie. Daarnaast roep ik ook waar nodig team stand-ups in het leven. Tijdens die sessies van 10 tot 15 minuten kunnen teamleden hun voortgang met elkaar delen en de nodige vragen stellen.

We stellen elkaar de vragen:

  • Wat heb je sinds vorige stand-up gedaan?
  • Wat ga je tot aan de volgende stand-up doen?
  • Welke obstakels kom je tegen tijdens het project?
  • Welke eventuele risico’s zie je aankomen?

Vlak na de stand-up plannen of doen we ineens ook de overlegmomenten.

De situatie analyseren

Scope

De kwaliteit van je digitaal product bepaalt het succes ervan. Wanneer de scope en het einddoel van een project niet duidelijk zijn, zal de verwachte kwaliteit niet gehaald worden. Een duidelijke en begrijpbare scope is dus een must. Ik zorg ervoor dat die bepaald en behouden wordt over het volledige project heen.

Medewerkers

Tijdens een digitaal project steken meestal interne en externe belangen de kop op. Mensen van verschillende generaties werken samen en verdedigen hun eigen prioriteiten. Dat zorgt voor spanningen in het team. Om die spanningen te voorkomen, stroomlijn ik hun manier van werken in het team, met oog op de persoon. Ik zet daarnaast mensen op de juiste job en zorg voor transparante communicatie. Mijn ervaring als team coach is daarbij mooi meegenomen.

Transparant, simpel en tijdsgericht

Toch vormen bovenstaande parameters slechts de top van de ijsberg. Eigenlijk kan je de job van een (freelance) crisismanager het best omschrijven als ‘iemand die ervoor zorgt dat de samenwerking werkt, blijft werken of de werking terug opgestart geraakt’. Ik breng de huidige problemen in kaart, kijk welke quick wins jouw uit de crisis helpen, zorg voor aandacht voor langetermijnproblemen en maak een planning om die issues weg te werken.

Een crisismanager zorgt ervoor dat er transparant gecommuniceerd kan worden, een helder project gedefinieerd wordt en iedereen binnen een haalbare planning kan samenwerken richting deadline.

9 jaar digitale ervaring op je kantoor

Een interne crisismanager? Dat kan ook!

Toch is dat meestal een taak die niemand graag op zich neemt. Daarom help ik KMO’s en multinationals als freelance interim crisismanager. Na een opstartfase volg ik je project 1 à 2 dagen per week op op jouw kantoor, check de status en stuur bij. Ik zorg voor een duidelijke focus qua timing, maak een risicoanalyse en los pas daarna (technische) crisissen op.

Mijn 9 jaar ervaring als digital project manager zorgt ervoor dat ik allerhande problemen snel kan detecteren, hierop beter kan inspelen en ze doelgericht kan oplossen.

Heb je iemand nodig die jouw project (zonder zorgen) terug focus geeft?

Laat ons samenzitten. Dan leggen we al de eerste stukken van de puzzel.